2010. december 12.

Gasztro ajándék tipp: rozmaring olaj házilag

Én rendszeresen készítek ízesített olajakat házi használatra. Most is van a polcon paradicsomos-, medvehagymás-, rozmaring olajom.
Az igazán hozzáértők szerint egy háziasszony polcán 3 féle olajnak kell lennie. Egy erős, ütős ízűnek (vörös husokhoz), egy közepesnek és egy lágynak. Ez utóbbiakat lehet pl. mandarinolajjal ízesíteni (vagy készen vásárolni), a süteménybe nagyon kellemes ízvilágot kölcsönöz.

A karácsony közeledtével egyik ajándékunk lehet az ízesített olaj. Mindig jó minőségú oliva olajat használjunk. A rozmaring olaj két féle képpen készíthető:

1. Nyáron friss rozmaringágat (természetesen alapos mosás, szárítást követően) beleteszünk a közepes lágyságú olivaolajba, és decemberig érleljük. Ekkor van ideje kiadnia magából az ízét. Azonban így mégsem lesz erős rozmaring ízű, csak enyhén lágy ízt kap az olaj. Aki ezt szereti, az így készítse.

2. Rozmaring ágakat beteszünk oliva olajba és hevítjük, nagyon lassan, hosszan, óvatosan. Nem szabad felforrnia, nem szabad kialakulni a buborékoknak, mert akkor már túlhevítettük. Ez egy kicsit macerás eljárás, azonban az eredmény miatt megéri évente egyszer szöszmötölni vele. Én legutóbb 2 liternyi olvia olajba tettem egy jó nagy csokornyi rozmaring ágat és három órán (!) keresztül melegítettem a villany főzőlap 2-es fokozatán. (Persze ahány főzőlap, annyi féle teljesítmény...) A végére a rozmaring "ledobja" a leveleit. Ezt leszűrtem és a fagyasztóba tettem pici dobozkába, hiszen sültekhez hozzáadva tökéletesen használható még.
Az olajat szép üvegekbe töltöttem (Metro áruházban 300-400 Ft-ért beszerezhető.) és kész is az ajándék! Ráadásul nem a karácsony előtti sűrű napokat terheljük ennek elkészítésével, hanem hónapokkal előbb is elkészíthető.
Sült husokhoz ajánlom elsősorban, de grillezett zöldségkörethez is nagyon finom, illetve leheletnyi mennyiségben zöld saláta öntetében is kiadja az ízét.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon tetszik a recept, ki is próbálom hamarosan:)
Egyet a biztonság kedvéért kérdeznék:
Bármilyen üvegben eltartható, két hónap után átönthető a kész olaj? (mivel a szavatossága ugyanolyan, mint a sima olajé, ugye?)
Most készíteném el, és egy nagy üvegbe téve vinném haza, s csak ott töltögetném át:)
Köszönöm,
Zsófi